جمعه , فروردین 10 1403

آموزش html قسمت اول

مقدمه ای بر وب و HTML

وب گسترده جهانی(www , World Wide Web) که معمولا فقط وب گفته می شود؛ شبکه ای است که تمام رايانه های متصل به آن را در سراسر جهان به هم وصل می کند؛ و تمام رايانه ها در وب می توانند با هم ارتباط داشته باشند.

www چگونه کار می کند ؟

اطلاعات وب در فايلهايی به نام Web Page قرار می گيرند که آنها نيز در رايانه هايی به نام Web Server قرار دارند و رايانه ها برای ديدن صفحات وب از استانداردی ارتباطی به نام HTTP (Hyper Text Transfer Protocol ) استفاده می کنند. رايانه های متصل به وب اطلاعات موجود در Web Page ها را از طريق برنامه هايی با نام مرورگر وب (Web Browser) نشان می دهند. معمولترين مرورگرها که مورد استفاده قرار می گيرند Internet Explorer وNetscape Navigator می باشند.چگونه مرورگرها صفحات وب را نشان می دهند ؟
همه صفحات وب شامل دستورالعمل هايی برای نمايش توسط مرورگر ها هستند، و مرورگر ها با خواندن اين دستورالعمل ها صفحات را نشان می دهند. دستورالعمل های نمايش صفحات وب، برچسبهای HTML
(Hyper Text Markup Language) ناميده می شوند مانند:

This is a paragraph.

يک فايل HTML چيست ؟
يک فايل HTML فايل متنی ساده ای شامل برچسب ها (Tag) می باشد؛ که بهتر است پسوند html يا htm داشته باشد و می تواند توسط يک ويرايشگر ساده متن مانند Notepad ساخته شود. برای بهتر روشن شدن مطلب بهتر است يک فايل HTML بسازيم. در Windows برنامه Notepad را اجرا کنيد و متن زير را بنويسيد :

بیشتر بخوانید!!  الکسا چیست ؟

اين فايل را با نام “Test.htm” ذخيره کنيد. حال مرورگر اينترنت خود را باز کرده و گزينه Open يا Open Page را از منوی File مرورگر انتخاب کنيد؛ يک جعبه محاوره ای باز خواهد شد، Browse يا Choose Fileرا انتخاب کنيد و فايل”Test.htm” که هم اکنون ساخته ايد را بيابيد، انتخابش کنيد و روی Open کليک کنيد. حال شما يک آدرس مانند:
“D:\My Documents\Test.htm” را در جعبه محاوره ای خواهيد ديد. روی OK کليک کنيد، مرورگر صفحه ساخته شده توسط شما را نشان می دهد.

بدين ترتيب شما اولين صفحه HTML خود را بدون استفاده از برنامه های طراحی وب و فقط با يک ويرايشگر متن ساده ساختيد و نتيجه آن را نيز توسط مرورگر ديديد. حال بياييد کمی درباره صفحه ای که ساخته ايد صحبت کنيم :
اولين برچسب در فايل HTML شما است. اين برچسب به مرورگر می گويد که اين شروع يک فايل HTML است. آخرين برچسب در فايل شما است. اين برچسب به مرورگر می گويد که اين پايان يک فايل HTML است. نوشته های بين برچسب و برچسب اطلاعات سربرگ می باشند و در پنجره مرورگر نمايش داده نمی شوند. متن بين برچسب عنوان فايل می باشد و در نوار عنوان مرورگر نمايش داده خواهد شد. متن بين و توسط مرورگر نشان داده خواهد شد. همچنين متن بين و به صورت پررنگ نمايش داده می شود.
نکته ای درباره ويرايشگرهای HTML :
شما می توانيد صفحات HTML را با ويرايشگرهای WYSIWYG
(What You See Is What You Get) مانند: FrontPage و Claris Home Page و Adobe PageMillبه جای نوشتن برچسبهای مورد نياز در يک فايل متنی ساده؛ ويرايش نماييد. اما اگر می خواهيد يک طراح حرفه ای صفحات وب شويد بهتر است از يک ويرايشگر ساده متن استفاده کنيد تا HTML را به خوبی درک کنيد و در مباحث پيشرفته به درستی و با تسلط از آن استفاده کنيد.
برچسبهای HTML
برچسبها برای مشخص کردن عناصر فايل HTML استفاده می شوند و توسط دو حرف < و > احاطه می شوند. برچسبها معمولا به صورت جفت استفاده می شوند مانند و ؛ برچسب اول، برچسب ابتدايی و برچسب دوم، برچسب انتهايی ناميده می شود و متن بين آنها مندرجات عنصر می باشد. برچسبها به بزرگی يا کوچکی حروف حساس نيستند مثلا همانند می باشد اما ما در اين کتاب از حروف کوچک استفاده می کنيم. اگر می خواهيد خود را برای استفاده از نسل جديد HTML آماده کنيد شما نيز بهتر است از حروف کوچک استفاده کنيد. ضمنا اين پيشنهادی است که W3C (World Wide Web Consortium) برای استفاده از XHTML می کند.

بیشتر بخوانید!!  میزبانی وب چیست ؟

ادامه دارد …

امتیاز به این مطلب post

درباره farsweb

پیشنهاد ما به شما

اسکن فایلها و حتی سایت از ویروس به صورت آنلاین

اسکن فایلها و حتی سایت از ویروس به صورت آنلاین اگر به فایلی در کامپیوتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *