شنبه , اردیبهشت 8 1403

استاندارد تجهیزات ضد انفجار را بشناسید

تجهیزات ضد انفجار مانند کاور ضد انفجار یا دوربین مداربسته ضد انفجار تجهیزاتی هستند که در محیط های با احتمال بالای انفجار مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و … مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات به منظور عملکرد هرچه بهتر و بالاتر می بایست از استانداردهایی تبعیت کنند. استانداردهایی چون ATEX، NEC و IEC از استانداردهای معتبر تجهیزات ضد انفجار است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تجهیزات ضد انفجار و استانداردهای آن ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تجهیزات ضد انفجار و استانداردهای آن

تجهیزات الکتریکی برای اینکه بتوانند شرایط لازم جهت ایمنی در محیط هایی با احتمال انفجار بالا را داشته باشند، می بایست از استانداردهایی برخوردار باشند و از دستورالعمل های مربوط به آن استاندارد تبعیت کنند. از برخی از استانداردهای تجهیزات ضد انفجار می توان به استانداردهای زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ATEX: استاندارد ATEX استانداردی اروپایی است. این استاندارد خود از دو بخش تشکیل شده که قسمتی مربوط به تجهیزات و محصولات و قسمتی مربوط به کارکنان است.
  • استاندارد NEC: استاندارد NEC استانداردی آمریکایی است و از سه بخش کلاس منطقه، گروه گازی و کلاس حرارتی تشکیل شده است.
  • استاندارد IEC: استاندارد IEC معیارهایی را برای استفاده از تجهیزات در محیط هایی با احتمال انفجار بالا تعیین می کند. معیارهای این استاندارد بر نوع طراحی، ساخت، روش نصب، نحوه استفاده، تعمیرات تجهیزات و … شرایط مشخصی را تعریف می کند. این استاندارد جهت ایمنی هرچه بهتر و بیشتر دستورالعمل های خود از وسایلی چون جریان گیرها، محافظ، صاعقه گیر، کلید، دستگاه های مربوط به سیگنال دهی و … استفاده می کند.
بیشتر بخوانید!!  طراحی سایت فروشگاهی، مراحل و زبان مناسب برای برنامه نویسی آن

تجهیزات ضد انفجار چیست؟

استانداردهای تجهیزات ضد انفجار مانند استاندارد ATEX، NEC، IEC و … در محیط هایی که احتمال انفجار بالا است، دستورالعمل هایی را قرار می دهند تا احتمال انفجار را به حداقل ممکن تقلیل دهند. جهت اجرایی شدن این دستورالعمل ها از تجهیزاتی استفاده می شود که به آن تجهیزات ضد انفجار می گویند. برای مثال اگر در منطقه ای که گاز قابل اشتعال وجود داشته باشد، کلید و پریزی له هم وصل شوند، قوص الکتریکی بین کنتاکت ها برقرار شده و جرقه ایجاد می گردد. جرقه در محیط همراه با گاز انفجار را به دنبال خواهد داشت.تجهیزاتی در این حالت مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال ایجاد انفجار را به حداقل ممکن می رساند. به این تجهیزات، تجهیزات ضد انفجار می گویند. یا برای مثال اگر دوربین مداربسته ضد انفجار در محیط هایی با احتمال انفجار بالا مورد استفاده قرار بگیرد، اغلب از کاوری به نام کاور ضد انفجار بر روی دوربین استفاده می شود. جهت طراحی و ساخت کاور ضد انفجار شرایط خاصی در نظر گرفته می شود. این شرایط را نوع استاندارد مورد استفاده در تجهیز تعیین می کند. برای مثال استاندارد تجهیزات ضد انفجار می تواند تأکید داشته باشد که جنس کاور از AISI 316L الکترو اندود شده باشد، برق مورد نیاز آن 230 ولت باشد، دمای قابل تحمل آن بین 40 تا 50 درجه سانتیگراد باشد  و غیره.

تجهیزات ضد انفجار از جمله دوربین مداربسته ضد انفجار در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و … مورد استفاده قرار می گیرد. احتمال انفجار و آتش گرفتن در هر کدام از صنایع متفاوت است. در هر صنعتی با توجه به میزان احتمال انفجار در هر کدام از صنایع تجهیزات ضد انفجار متناسب با احتمال انفجار توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید!!  معرفی سایت نمایندگی آبسال طراحی شده با وردپرس

دوربین مدار بسته ضد انفجار

اغلب دوربین مداربسته ضد انفجار تحت استانداردهای ATEX و IEC طراحی و تولید می شود. اغلب علاوه بر قابلیت ضد انفجار بودن، قابلیت های دیگری چون ضد آب و گرد و غبار بودن، ضد خوردگی، ضد مواد شیمیایی و … نیز در این دوربین ها وجود دارد. دوربین مدار بسته ضد انفجار از دو طریق از انفجار و از بین رفتن دوربین محافظت می کند:

  • محفظه یا غلاف یا کاور ضد انفجار دوربین استاندارد بالایی داشته و از انفجار داخلی دوربین ممانعت می کند.
  • داخل محفظه دوربین اجزا و المان هایی وجود دارند که مانع از ورود اجزا انفجاری به دوربین می شوند و از انفجار دوربین جلوگیری می کنند.

اغلب جنس دوربین مدار بسته ضد انفجار از فولاد ضد زنگ است. حتی به منظور بالا بردن مقاومت دوربین آن را الکترو اندود می کنند. برخی از دوربین های مدار بسته ضد انفجار قابلیت های تصویر برداری حرارتی، اشعه ماورا بنفش و نور و … را نیز دارند. حتی در برخی از دوربین مدار بسته ضد انفجار حسگر حرارتی وجود دارد. این حسگر با بالا رفتن حرارت در مکانی مشخص ان را گزارش داده و مانع از ایجاد انفجار در اثر بالا رفتن حرارت می شود. هوشمند بودن دوربین، وضوح تصویر زیاد، دسترسی از راه دور به دوربین، حفظ داده های ثبت شده و … از ویژگی های دوربین مدار بسته ضد انفجار مرغوب و باکیفیت است.

نکات لازم در خرید تجهیزات ضد انفجار

خریداران تجهیزات ضد انفجار با در نظر گرفتن المان های خرید زیر می توانند خرید آگاهانه تر و مقرون به صرفه تری داشته باشند. معیارهای خرید این تجهیزات شامل موارد ذیل است:

  • قابلیت استفاده از این تجهیزات در کلیه مناطق با هر شرایط آب و هوایی
  • تحویل تجهیزات در موعد و زمان مقرر
  • ضد آب بودن تجهیزات
  • داشتن گواهینامه استاندارد معتبر
  • قیمتی مقرون به صرفه
  • گارانتی محصولات
  • داشتن خدمات پس از فروش
5/5 - (3 امتیاز)

درباره farsweb

پیشنهاد ما به شما

آشپزخانه مجهز به اینترنت اشیا این مزایا را دارد

آشپزخانه مجهز به اینترنت اشیا این مزایا را دارد

تصور کنید وارد آشپزخانه می‌شوید، قهوه‌ساز هوشمندتان با صدای دلنشینی به شما صبح بخیر می‌گوید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *