شنبه , اردیبهشت 8 1403

روند بازار خودرو در 1400

وضعیتی که در سال‌های گذشته مخصوصا در سال‌های 98 و 99 بر بازار خودروی ایران سایه افکنده بود، همه را نسبت به شرایط این بازار در سال 1400 بدبین کرده است. تعدادی بر این باورند که شرایط صنعت خودروی کشور نسبت به دو سال اخیر تغییری پیدا نخواهد کرد و به همان شکل سابق ادامه پیدا می‎کند و برخی دیگر اعتقاد دارند با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها در سال 1400 ممکن است که بازار خودروی ایران دوباره جانی تازه بگیرد؛ اما این نکته نیز نباید نادیده گرفته شود که وضعیت بحرانی صنعت خودروی کشور در دو سال گذشته تنها به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود بلکه مدیریت متزلزل و عدم شفافیت نیز در بحران‌های رخ‌داده موثر بوده‌اند. در ادامه به وضعیت احتمالی بازار خودروی کشور در سال 1400 و احتمال کاهش قیمت‌ ماشین در این سال خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

احتمال لغو تحریم‌ها و بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی به بازار ایران

نمی‌توان انکار کرد که لغو تحریم‌ها می‌تواند تاثیر بزرگ و مثبتی مانند دیگر بازارهای تجاری بر بازار خودروی ایران بگذارد. با آغاز دوباره مذاکرات برجام، صحبت‌هایی در مورد لغو تحریم‌ها به میان آمده است. تحریم‌های اقتصادی باعث شده‌اند که میزان هزینه‌ تولیدکنندگان به صورت عجیبی افزایش یابد. خودروسازان نمی‌توانند قطعه‌های موردنیاز خود را تامین کنند و برخی قطعات تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. اگر نظام تحریم‌ها برچیده شود و شرکت‌های خارجی بار دیگر به صنعت خودروی ایران وارد شوند، بستر برای تامین قطعات موردنیاز و افزایش کیفیت قطعات فراهم می‌شود. خودروسازان که این روزها تمام توان و منابع خود را روی تولید سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با لغو تحریم‌ها می‌توانند با برداشتن فشار از روی خطوط تولید، بخشی از منابع خود را صرف تحقیق و پژوهش نمایند. همچنین قطعه سازان نیز به دلیل تحریم‌ها روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند. آن‌ها مجبورند که برای تامین مواد اولیه خود با توجه به نرخ بالای دلار و یورو هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت کنند که البته بخش بزرگی از این هزینه‌ها بر روی دوش مشتریان است. با بهبود روابط و کاهش احتمالی نرخ ارز می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت مواد اولیه و البته قیمت نهایی خودروها کاهش پیدا خواهند کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها، خودروهای خارجی باکیفیت دوباره وارد بازار خودروی کشور شوند.البته تمام این موارد به شرط آن است که شرایط واسطه گری و دلال بازی در بازار خودرو ایران اجازه کاهش قیمت ها و برگشت قیمت ها به شرایط عادی را در صورت کاهش نرخ ارز و بازگشت شرایط ثبات بدهد.

بیشتر بخوانید!!  Zoom

تعادل بین عرضه و تقاضا در سال 1400

صنعت خودروی کشور به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها با افت شدید تولید مواجه بوده است. این افت تولید در کنار افزایش تقاضای کاذب به منظور سرمایه‌گذاری باعث آشفتگی کم‌سابقه‌ای در بازار خودروی کشور شده‎اند. بخش بزرگی از این آشفتگی، مربوط به نظام عرضه و تقاضاست. اگر نظام عرضه و تقاضا از این حالت آشفته خارج شود، بازار خودرو نیز می‌تواند یک آرامش نسبی را تجربه کند. مهم‌ترین نکته برای حل موضوع آشفتگی نظام عرضه و تقاضا و کاهش قیمت ماشین، تزریق خودرو به بازار است. البته تزریقی که در آن به رابطه بین میزان عرضه و تقاضا توجه شده باشد تا تعادل بین این دو حفظ گردد.

توقف شیوه قیمت‌گذاری دستوری

اعمال قیمت‌های دستوری توسط دولت همواره با واکنش‌های مثبت و منفی فراوانی همراه بوده است. بسیاری با آن مخالف‌اند و برخی نیز این نوع قیمت‌گذاری را لازمه بازار انحصاری خودرو می‌دانند. آنچه درست به نظر می‌رسد این است که اعمال قیمت‎های دستوری، تولید را کاهش می‌دهد و بستر را برای واسطه‌گری آماده می‌کند. اگر این نوع نرخ‌گذاری در سال 1400 متوقف شود، می‌توان به از بین بردن نقش واسطه‎گران در بازار خودروی کشور امیدوار بود. به‌علاوه، دست تولیدکننده نیز برای افزایش تولید باز می‎ماند.

سه مورد بالا از عواملی هستند که باعث می‌شوند قیمت ماشین در سال 1400 کاهش یابد. البته می‌دانیم که در بازار خودروی ایران به واسطه وجود عوامل متعدد و متغیر، پیش‌بینی قیمت نهایی آسان نخواهد بود؛ اما به‌هرحال بر اساس آنچه کارشناسان می‌گویند، امکان کاهش قیمت ماشین در سال پیش رو وجود دارد، هرچند نباید انتظار ریزش گسترده و بالای قیمت‌ها را داشت.

بیشتر بخوانید!!  Testimonials

یکی از مشکلات بزرگ بازار خودروی کشور، نقش واسطه‎گران در این بازار است. گفته می‌شود در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت بالا بین قیمت ماشین در درب کارخانه و قیمت ماشین در کف بازار، رانتی معادل 100 هزار میلیارد تومان در بازار خودرو وجود دارد. اگر میزان عرضه خودرو به بازار با میزان تقاضا در تناسب باشد، پدیده واسطه‌گری کاهش پیدا خواهد کرد؛ زیرا اگر خودرو با قیمت مناسب در دسترس مشتری باشد، او ترجیح می‌دهد که خودرو را از نمایندگی‌ها خریداری کند، نه از کف بازار.

جهت آگاهی یافتن از قیمت ماشین روز می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. همراه مکانیک با داشتن بزرگ‌ترین ابزار قیمت ماشین با بازدید 10 میلیونی در ماه در سایت و اپلیکیشن، می‌تواند با چند کلیک ساده قیمت روز خودروها را به شما نمایش دهد.

امتیاز به این مطلب post

درباره farsweb

پیشنهاد ما به شما

Trip Notes

Phasellus malesuada consequat metus, a accumsan libero dapibus ut. Nunc venenatis ut libero vitae porta. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *