پنجشنبه , اردیبهشت 13 1403
ایمنی در صنعت آسانسور سازی
ایمنی در صنعت آسانسور سازی

تأثیر ایمنی بر توسعه صنعت آسانسورسازی در ساختمان‌ها

احتمالا برخی از شما در آسانسور توقف ناگهانی، سرعت زیاد، باز نشدن درب، گیر کردن در بین طبقات، عدم باز شدن درب طبقه مورد نظر، خرابی چشمی آسانسور، قطعی مدار الکتریکی، ایراد در کنترل گر و موارد دیگر را تجربه کرده اید. در این شرایط چه احساسی پیدا می کنید؟ قطعا نا امنی و عدم اطمینان به عملکرد آسانسور احساسی است که در این شرایط پیدا می کنید. در ساختمان ها و بناهای بلند آسانسورها برای رفاه ساکنین، افزایش بهره‌وری و رفع بسیاری از محدودیت‌ها اهیمت دارند. از همین روی ایمنی و عملکرد بهتر آسانسورها در صنعت ساختمان و آسانسورسازی حرف اول را می زند. افراد ساکن در ساختمان های بلند، به واسطه امنیت و اطمینان از عملکرد آسانسورها، آنها را برای انواع فعالیت ها انتخاب می نمایند.

حال این پرسش مطرح می شود که ایمنی و عملکرد بهتر آسانسورها به چه پارامترهایی بستگی دارد؟ طراحی صحیح، استفاده از سیستم کنترل هوشمند، به کار بردن قطعات با کیفیت و نصب یک سیستم الکتریکی پیشرفته در بهبود عملکرد آسانسورها تأثیر بسزایی دارند. از نظر کارشناسان فنی، انکودر یکی از قطعات مهمی است که ایمنی و امنیت آسانسورها به آن بستگی دارد. این که انکودر چیست و چه تأثیری بر ایمنی دارد، از جمله سوالات رایجی است که ذهن اغلب شما را درگیر کرده است.

انکودر چیست؟

انکودر برای شناسایی پارامترهایی مانند سرعت، موقعیت، چرخش، فاصله و جهت در ماشین آلات و سیستم های صنعتی که با موتور کار می کنند، نصب می شود. در سیستم هایی مثل آسانسور که به صورت خودکار در حرکت هستند، تشخیص موقعیت، سرعت حرکت کابین و همچنین تعداد دور موتور به عهده انکودر آسانسور است. انکودرها در خانواده سنسورها قرار می گیرند و حرکات چرخشی و خطی (مکانیکی) را به سیگنال های الکتریکی تبدیل، بازخورد پارامترهای حرکتی مثل سرعت و مسافت را به واحد کنترل سیستم ارسال نموده و دستورات لازم را به اجزای سیستم می دهند.

بیشتر بخوانید!!  ویرایش اطلاعات پس از خرید بلیط اتوبوس

بر همین مبنا انکودر آسانسور نیز یک دستگاه الکترومکانیکی محسوب می شود که حرکت های دورانی موتور را تبدیل به کد کرده و آن را به واحدهای کنترل کننده می فرستد. از نظر تکنولوژی به کار رفته 3 مدل انکودر وجود دارد که عبارت هستند از:

  • نوری
  • مکانیکی
  • مغناطیسی

انکودر آسانسور از نوع نوری است و این مدل جزء متداول ترین انکودرهایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. انکودری که در آسانسورها به کار رفته از فرستنده، گیرنده و مادون قرمز تشکیل شده است. با هر چرخش موتور، بین منبع نور و سنسور گیرنده ارتباط برقرار می شود و در نتیجه پالس های الکتریکی ایجاد می گردند. برای آنالیز کارآمدتر حرکت چرخشی موتور، انکودر را روی شفت موتور نصب می کنند.

ایمنی در صنعت آسانسور سازی
ایمنی در صنعت آسانسور سازی

انواع انکودر بر اساس عملکرد

انکودر از نظر حرکت، ساختمان، تکنولوژی و عملکرد انواع مختلفی دارد. انکودر آسانسور از نظر عملکرد در دو نوع زیر دسته بندی می شوند:

  • انکودر افزایشی (Incremental Encoder): انکودر آسانسور نوع افزایشی، سنسورهای کمتری دارد. نحوه عملکرد این نوع انکودر به این شکل است که حرکت های چرخشی را به کدهای دیجیتالی تبدیل و موقعیت آسانسور را نشان می دهد. فاصله و سرعت آسانسور با این مدل تعیین می شود.
  • انکودر مطلق (Absolute Encoder): برای تشخیص دقیق موقعیت قرارگیری آسانسور، انکودر مطلق به کار می رود. در این مدل بروز اشتباه بسیار پایین است. این قطعه با کمک سنسورهای نوری، بدون اینکه به حرکت چرخشی شفت موتور وابسته باشد، به وسیله سنسورهای مغناطیسی عمل می کند.

کاربردها و وظایف انکودر

اگر به تاریخچه صنعت آسانسور سازی نگاهی بیندازید، خواهید دید که مهم‌ترین هدف آن اطمینان داشتن از امنیت و قابل اعتماد بودن حرکت آسانسورها است. اساسی ترین وظایف و کاربرد انکودر آسانسور عبارت هستند از:

  • کنترل کردن سرعت آسانسور
  • موقعیت یابی صحیح آسانسور
  • کنترل درب آسانسور
  • اجرای فرمان های آسانسور
  • افزایش دقت حرکت در آسانسور
  • اندازه گیری جهت حرکت شفت
بیشتر بخوانید!!  علت های خاموش شدن شعله گاز

در مجموع، در زبان فارسی انکودر به معنای رمزگذار است. به این مفهوم که انکودر حرکت را رمزگذاری کرده و به شکل کدهای دیجیتالی ساماندهی، با کمک کنترل گرها، حرکت، سرعت و موقعیت آسانسور را تعیین می کند.

 

انکودر آسانسور
انکودر آسانسور

انواع برند انکودر در بازار ایران

برندهای مختلفی در صنعت آسانسورسازی و ساختمان سازی وجود دارند که در تولید انواع قطعات مانند انکودر آسانسور فعالیت می کنند. آنها از نظر قیمت، کیفیت، نوع انکودر، کشور سازنده و نوع استفاده با یکدیگر متفاوت می باشند. در ایران نیز برندهای مختلفی وجود دارند که می توان آنها را جزء محصولات پرمصرف در نظر گرفت. از بین برندهای مطرح در ایران، انکودر آتونیکس پرفروش ترین قطعه ای است که در بین کارشناسان نصب و راه اندازی آسانسور طرفداران زیادی دارد. انکودر آتونیکس محصول کشور کره جنوبی است. بارزترین ویژگی های انکودر آتونیکس عبارت هستند از:

  • کیفیت بالا
  • قیمت مقرون به صرفه
  • داشتن نمایندگی در ایران

از برندهای دیگری که در ایران جزء محصولات پرفروش محسوب می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انکودر آسانسور شرکت واخندورف آلمان
  • انکودر موتور آسانسور فناک ترکیه
  • انکودر موتور گیرلس هایدن هاین آلمان

اگر جزء صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی هستید که در حوزه نصب و راه اندازی انواع آسانسور فعالیت می کنید، می توانید به سایت اتوماسیون راد نمایندگی انکودر آتونیکس ، واخندورف و فناک مراجعه کرده و انواع انکودر را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری نمایید.

امنیت و عملکرد بهتر آسانسور
امنیت و عملکرد بهتر آسانسور
5/5 - (7 امتیاز)

درباره farsweb

پیشنهاد ما به شما

چرخ خیاطی چی بدوزم

با چرخ خیاطی چی بدوزم؟

چرخ خیاطی ابزاری قدرتمند است که می‌تواند برای خلق طیف گسترده‌ای از ‌اشیاء بسیار کاربردی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *